تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟

زانوی ضربدری یکی از انواع تغییر شکل های زانو است که در آن ، زانوها به یکدیگر نزدیک می شوند و قوزک های داخلی از همدیگر فاصله می گیرند. به دلیل شکل ظاهری ایجاد شده، این تغییر شکل به نام زانو ضربدری معروف شده است. در این تغییر شکل، زانوها به خط وسط نزدیک می شوند و فرد مبتلا به تدریج روی لبۀ داخلی پا فشار بشتری وارد می کند. چنانچه کفش این افراد مورد بررسی قرار گیرد، ساییدگی بیشتر در بخش داخلی کفه کفش وجود خواهد داشت.
متاسفانه در سن ۳ تا ۴  سالگی زانوی ضربدری حداکثر شیوع را دارد. البته در بیشتر مواقع این وضعیت خود به خود بین سنین ۴ تا ۱۰ سال بهبود می یابد.

زانوی ضربدری تکاملی
همانطور که اشاره شد، میزان خفیف تا متوسطی از زانوی ضربدری در کودکان ۶-۲ساله به صورت طبیعی دیده می شود. وقتی زانوی ضربدری محسوس شد، کودک به طور ناشیانه راه می رود و زانو هایش با هم برخورد می کنند، طوری که ممکن است برای جلوگیری از برخورد پاهایش را از هم جدا بگذارد.

زانوی ضربدری چگونه اندازه گیری می شود؟
برای اندازه گیری و تشخیص، فرد بدون کفش و جوراب در حالی که زانو و ران های وی دیده می شود و بدون هیچ گونه انقباض در عضلات ناحیه ران می ایستد. برای اندازه گیری ژنووالگوم زانو ها، آنها باید در حالت اکستنشن کامل قرار داد، به صورتی که استخوان کشگک زانوها هر به سمت جلو و روبرو نگاه کنند. سپس فاصله بین دو قوزک داخلی مچ پا از طریق متر نواری، خط کش یا کولیس اندازه گیری و ثبت می شود. باید ذکر کرد که روش دقیق اندازه گیری اختلال های ژنوواروم و ژنووالگوم از طریق اندازه گیری زاویه رانی بر روی عکس های X-ray گرفته شده از پا امکان پذیر می باشد.

درمان زانوی ضربدری در صحت بخش
در صورتی که شما هم به عوارضی چون زانوی ضربدری مبتلا هستید، می توانید از خدمات مشاوره و درمانی  مرکز ارتوپدی فنی صحت بخش، بهره مند شوید. ارائه انواع زانوبند، کفش های طبی و بریج های مورد نیاز برای افراد مبتلا به بیماری های مربوط به زانو و پا در کلینیک صحت بخش بر اساس تکنولوژی های روز دنیا به توانخواهان ارائه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید