تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

ساخت پنجه مصنوعی پروتز پای کودک در کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش

کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش یکی از قدیمی ترین کلینیک ها و مراکز ارتوپدی فنی در کشور است که با سابقه طولانی در توانبخشی به معلولین حرکتی و افراد دارای ناهنجاری های جسمی، توانسته است با تکیه بر دانش فنی بالا، نوآوری های زیادی را برای اولین بار در ایران به نمایش بگذارد. صحت بخش در زمینه های مختلف از جمله ساخت انواع پروتز و پنجه طبی و زیبایی نیز فعالیت می کند. ساخت این پنجه های مصنوعی پروتز به خصوص برای کودکان از ظرافت و دفت بالایی برخوردار است.

جنس پنجه مصنوعی پروتز پا
پنجه پا در پروتز زیر زانو کودکان با الیاف کربن ساخته می شود. این مواد به دلیل ویژگی هایی نظیر انعطاف پذیری بالا، ذخیره انرژی، استحکام در برابر ضربه و بسیاری از ویژگی های دیگر گزینه مناسبی در ساخت پنجه پا به شمار می رود.

نیاز به دقت بالا در ساخت پنجه و پروتز کودکان
قبل از ساخت پروتز زیر زانو برای کودکان، کارشناس ارتوپد باید با عواملی که در ساخت پروتز تاثیر دارد؛ آشنا شود. این عوامل در ساخت پروتز BK و ترانس تیبیال TT به او بسیار کمک خواهد کرد. برای این منظور معاینه اولین اقدامی است که جهت ساخت این پروتزها باید انجام می شود. در این معاینه پزشک عوامل زیر را بررسی می کند:
طول پا
پروتزهای زیر زانو باید ارتفاع مناسبی داشته باشند که کودک به راحتی روی زمین قرارگیرد و تعادل او بر هم نخورد. طول پا در همه کودکان یکسان نیست. بنابراین پزشک باید اندازه طول پای کودک را در زمان ساخت پروتز سفارشی مد نظر قرار دهد.
سن کودک
کودکان بر اساس سن و سال، جثه ای کوچک یا بزرگ دارند. بنابراین هر کودکی که دچار قطع عضو است؛ اندازه مخصوص به خود را دارد که پزشک ارتوپد باید به آن توجه کند. زیرا در هر سنی کودکان مرحله رشد متفاوتی دارند و این امر در ساخت پروتز تاثیرگذار است.
وزن کودک
نحوه ساخت پروتز تا حدود زیادی به وزن کودک نیز بستگی دارد. هر اندازه وزن افراد بیشتر باشد؛ پروتز باید بار و فشار بیشتری را در زمان حرکت یا ایستادن کودکان تحمل کند. بنابراین وزن کودکان یکی دیگر از عواملی است که در روند ساخت پروتز زیر زانو کودکان اهمیت دارد.
سایز و اندازه پنجه پای کودکان
کودکانی که دچار قطع عضو در زیر زانو هستند؛ باید پنجه مناسب با سایز پای آن ها طراحی شود. بنابراین سایز و اندازه ای که این پروتز ها دارند؛ در سرعت و حرکت کودکان بی تاثیر نخواهد بود.
نوع فعالیت
پزشک با معاینه کودکان در ابتدا باید از نوع فعالیت های او با خبر شود. اطلاع از اینکه کودکان ورزش حرفه ای انجام می دهند یا خیر و میزان فعالیت روزانه آن ها مشخص می کند که پزشک چه نوع پروتزی را برای آنان پیشنهاد دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید