تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

علت درد و بی حسی در انگشتان سوم و چهارم پا

بسیاری از مردم از دردهای پا و به خصوص انگشتان پا شکایت می کنند. این دردها گاهی مقطعی و گاهی دائمی است. همچنین ممکن است با گزگز یا بی حسی هم همراه شود که نشانه خوبی نمی تواند باشد. برای درمان هر دردی باید در ابتدا علل و ریشه های تولید آن درد را پیدا کرد. در مورد دردهای شایع انگشتان پا و به خصوص انگشتان سوم و چهارم پا نیز باید به دنبال علت ها باشیم.
در ایتدا باید بدانیم که عصب حسی انگشتان از فضای بین استخوانی در کف پا عبور کرده و شاخه های آن به بندهای انگشتان ، حس دهی می کند. در واقع این عصب های حسی که ممکن است دردناک شود و یا اینکه کاملا بی حس شوند، ریشه در مشکلات دیگری در کف پاها دارند. در اثر فشار و تحریک مداوم این شاخه های عصبی، ممکن است غلاف عصب ضخیم شده و باعث درد و ناراحتی شود. به این ضخیم شدگی غلاف عصب ، نروما می گویند.
در مورد انگشتان سوم و چهارم پا و دردها و بی حسی های آن نیز باید کف پا را بررسی کرد. عصب حسی انگشتان سوم و چهارم پا از بین فضایی عبور می کند که ممکن است در اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند و یا تنگ ، تحت فشار قرار گرفته و در اثر سایش مداوم ، دچار افزایش ضخامت جدار عصب شود. در این زمان عارضه ای به نام مورتون نروما بروز پیدا می کند. به دنبال ایجاد مورتون نروما ، فرد احساس درد، گزگز و بی حسی در انگشتان سوم و چهارم خود می کند. حتی با این عارضه، گاهی احساس سنگ ریزه داخل کفش و یا فرورفتن سوزن کف پای خود نیز خواهید داشت.
این درد یکی از دردهایی است که ممکن است دائمی شود و حتی با وجود استراحت، درد بهبود پیدا نکند. همچنین با فشردن انگشتان پا به هم و یا فشار مستقیم به فضای سوم بین انگشتان و یا کشیدن انگشتان به پشت ، این درد و ناراحتی تشدید نیز می شود.

راه های درمان
در وحله نخست، تعدیل کفش و خودداری از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند به درمان کمک خواهد کرد. کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش به عنوان تولید کننده انواع کفش و کفی طبی بر اساس نیاز هر فرد، می تواند با ارائه خدمات اختصاصی بر اساس میزان رشد این عارضه تا حد زیادی به روند درمانی کمک کرده و از درد و بی حسی ایجاد شده بکاهد. اما متاسفانه در صورت تشدید مشکلات ، راهی جز جراحی و خارج کردن نرومای ایجادشده وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید