تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

آتل سه بعدی بهتر است یا آتل گچی؟

آتل سه بعدی

آتل سه بعدی

آتل بندی یکی از روش های معمول برای درمان شکستگی هاست و از دیرباز اصلی ترین روند مراقبت بعد از جراحی های اورتوپدی و شکسته بندی ها به شمار می رود. دلیل بستن آتل، ثابت کردن عضو شکسته از بدن است تا حرکت اضافی روند درمان را مختل نکرده و بر شدت شکستگی و جراحت نیفزاید. روش های مختلفی برای آتل بندی وجود دارد. اگرچه با استفاده از دو تکه چوب نیز می توان در مواقع اضطراری آتل بندی کرد اما معمول ترین روش در کشور و در بیمارستان ها، استفاده از آتل های گچی است. در این نوشته تلاش می کنیم تا تفاوت روش آتل بندی گچی را با روش های مدرن تر آتل بندی همچون آتل سه بعدی بررسی کرده و روش بهتر را به شما معرفی کنیم.

قابل شستشو بودن آتل های سه بعدی
با توجه به اینکه گچ ضد آب نیست و در صورت خیس شدن شکسته و روند بهبود را مختل می کند، معمولا نمی توان برنامه ای برای شستشوی آن داشت و در صورت لزوم باید عوض شود ولی آتل های سه بعدی کاملا ضد آب بوده و با توجه به جنسی که دارند، در برابر شستشو مقاوم هستند.

آتل های سه بعدی سبک هستند
بیشتر شکایت بیماران از سنگینی آتل های گچی است و این سنگینی معمولا باعث نارضایتی می شود. همچنین آتل های گچی به دلیل سنگینی باعث محدودیت در حرکت نیز می شوند که از نظر جسمی و روحی به ضرر بیمار است. این در حالیست که آتل سه بعدی از وزن بسیار پایین تری نسبت به نوع گچی برخوردار است.

کاهش عفونت و خشکی اندام زیر آتل
به دلیل عدم امکان شتسشوی آتل های گچی بیماران از خارش شدید، خشکی، عفونت و اگزما در اندام های آتل بندی شده شکایت می کنند. اما در آتل بندی سه بعدی هیچ یک از این مشکلات به وجود نمی آیند. همچنین به دلیل اینکه ناحیه زیر آتل می تواند تمیز شود، احساس راحتی بیشتری به بیمار داده می شود.

قابلیت دید برای پزشکان
آتل های سه بعدی به دلیل نوع جنس و نحوه بسته شدن می توانند معاینه پزشکان در طول درمان را بهتر کنند. به طوریکه افزایش دید مناسبی به پزشکان داده می شود تا بتوانند در صورت مشکلات احتمالی در اشتباه بودن روند جوش خوردگی، سریعا نسبت به تغییر و بهبود روند اقدام کنند. این در حالیست که در آتل های گچی این امکان برای اصلاح روند درمان معمولا وجود ندارد.

بهترین زمان برای آتل بندی سه بعدی
در شکستگی ها بعد از تشکیل کالوس بهترین فرصت برای جداسازی آتل اولیه و بستن آتل ۳ بعدی فراهم می شود. در این زمان شما می توانید با مراجعه به مراکزی که این خدمات را ارائه می دهند نسبت به تعویض آتل گچی اقدام کنید.
کلینیک فنی صحت بخش به عنوان اولین مرکز تجویز، طراحی و تولید انواع دستگاه های حرکت مصنوعی و توان بخشی از جمله انواع پروتز و ارتز در شمالغرب کشور، نسبت به ارائه خدمات آتل بندی سه بعدی اقدام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید