تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

ارتوپدی فنی کجاست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده است که ارتوپدی فنی کجاست و در یک کلینیک ارتوپدی فنی مانند کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش چه خدماتی ارائه می شود؟
ارتوپدی فنی زیر مجموعه ای از رشته های وابسته به پزشکی است که هدف از آن تولید ارتز و پروتز و آموزش بیمار برای استفاده از آنهاست. البته این موارد اصلی ترین خدماتی است که در این مراکز ارائه می شود و در ادامه می توان به تولید و ارائه انواع کفش، صندل و کفی و دمپایی های طبی و همچنین سایر خدماتی که به نوعی به حوزه ارتوپدی مربوط می شود نیز اشاره کرد.
کسانی را که در این رشته فعالیت می کنند اگر ارتوز تولید می کنند ارتوتیست Orthotist و در صورتیکه پروتز یا اندام مصنوعی می سازند، پراستتیست Prosthetist نامیده می شوند. هرچند ممکن است یک نفر در هر دو این رشته ها فعالیت داشته باشد و در کلینیک های بزرگ ارتوپدی فنی مانند صحت بخش تمام این موارد به صورت یکجا و متمرکز ارائه می شود.

چه کسانی به کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه می کنند؟
بیماران به علل متفاوتی ممکن است یک اندام یا قسمتی از آن را نداشته باشند. یک نوزاد ممکن است در بدو تولد فاقد قسمتی از اندام باشد و ممکن است یک اندام غیر کارا یا بد شکل داشته باشد که پزشک برای بهتر کردن شکل یا کارآیی آن مجبور به قطع قسمتی از آن و سپس جایگزینی قسمت قطع شده با یک قسمت مصنوعی باشد.
هر فردی ممکن است در طول زندگی خود به علت ضربات وارده به اندام یا سوختگی یا سرمازدگی یا دیگر حوادث دچار آسیب های شدیدی شود که منجر به قطع عضو گردد. گاهی اوقات هم ابتلا به بعضی بیماری ها مانند دیابت موجب از دست رفتن قسمتی از اندام شود. تمام این بیماران نیاز به اندام مصنوعی دارند تا نه تنها شکل و ظاهر بهتری داشته باشند بلکه کارآیی آنها هم بهتر شود. یک فعال ارتوپدی فنی اندام مصنوعی بیمار را متناسب با دیگر قسمت های بدن وی ساخته و آن را برای بیمار آماده میکند.
همچنین ارتوز یا بریس ها نیز وسایلی هستند که در کنار اندام قرار گرفته و حرکات آن را در جهاتی خاص محدود کرده یا کنترل می کنند. بیماران به علل متفاوتی ممکن است نیاز به ارتوز داشته باشند و این اورتز ها در کلینیک های ارتوپدی فنی ارائه می شوند. بیمارانی که به علت مشکلات مادرزادی کنترل مناسبی روی حرکات مفاصل خود ندارند از ارتوز استفاده می کنند. بدنبال آسیب هاییکه بعد از تصادفات و یا دیگر ضربات به اندام ها وارد م یشود و یا بعد از اعمال جراح ممکن است بیماران تا مدتی نیاز به استفاده از بریس یا ارتوز داشته باشند. بسیاری از بیماری های سیستم عصبی محیطی و مرکزی که موجب عدم توانایی بیمار در کنترل اندام هایش میشوند نیاز به ارتوز دارند.

چه کسانی در ارتوپدی فنی کار می کنند؟
کسانی که در زمینه ارتوپدی فنی تحصیل کرده و فعالیت میکنند ممکن است تکنیسن باشند و یا ممکن است مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته ارتوپدی فنی داشته باشند. تمام این مقاطع در ایران و بسیاری کشورهای دیگر تدریس میشود. کسی که در رشته ارتوپدی فنی تحصیل کرده و فعالیت میکند باید دانش بالایی در زمینه آناتومی بدن انسان و بیماری های سیستم حرکتی داشته باشد. این افراد همچنین دانش و مهارت های بالایی در زمینه های فنی و دانش مکانیک و علم استفاده از مواد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید