تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

دلایل و از بین بردن درد و تورم مچ و قوزک خارجی پا

مُچ پا یا قوزک پا بین کف پا و ساق پا قرار دارد. این مفصل طوری در انسان توسعه یافته که دو وظیفه مهم را به خوبی انجام می‌دهد یکی تحمل سنگینی وزن بدن و دیگری قدرت حرکت و پیشروی را ممکن می‌سازد. به همین دلیل یکی از مهم ترین مفاصل بدن انسان محسوب می شود و هر گونه درد و مشکل در این مفصل می تواند توان حرکتی انسان را کاهش دهد. البته قوزک پا برآمدگی استخوانی است که در انتهای ساق پا و در قسمت مچ پا قرار دارد. در واقع دو بخش قوزک داخلی و قوزک خارجی وجود دارد. یکی از شکایات شایع در افراد مسن درد و تورم در قسمت خارجی مچ پاست که در شروع این مشکل بدنبال فعالیت رخ داده و با گذشت زمان دائمی خواهد شد.

دلایل بروز بیماری 

وجه مشترک بیماران مبتلا شده به درد و تورم مچ و قوزک خارجی پا، وزن بالا و نیز داشتن مشکلاتی در زانوهاست. این افراد استعداد بیشتری در این بیماری دارند و در کنار آن خانم ها نیز درصد بسیار بیشتری از مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص می دهند. از نظر پزشکی، با افزایش سن و تغییرات تخریبی در مفاصل، وضعیت قرار گیری آن نیز تغییر می کند. به این ترتیب خانم های مسن بیشتر از دیگران در معرض این بیماری هستند. به این صورت که به مرور در اثر سایش ، زانو ها بشکل پرانتزی در می آیند، این تغییر زاویه در زانوها باعث می شود تا مچ پا با این انحراف تطابق ایجاد نماید تا کف پاها روی زمین قرار گیرد و نسبت به ساق ، پا به بیرون منحرف می شود. با این انحراف ایجاد شده در پا ، قسمت خارجی پا مدام تحت فشار خواهد بود و با پیاده روی و ایستادن های طولانی این فشار باعث تورم و التهاب در قسمت خارجی پا خواهد شد. در ادامه نیز طول کشیدن این موضوع باعث مزمن شدن عارضه فوق و تداوم تورم خواهد شد. البته ممکن است در افراد جوان نیز بدلیل اختلالات تکاملی، این مشکل وجود داشته باشد و به دنبال پیاده روی دچار خستگی در ساق پا و گرفتگی عضلانی شوند.

روش های درمان

اولین قدم در درمان این بیماری و کاستن از درد و تورم، کاهش وزن است. جهت درمان می بایست فرد وزن خود را متعادل کند. همچنین مشکلات زمینه ای نیز باید قبل از درمان این بیماری درمان شوند. از نظر ارتوپدی، استفاده از کفش های ساق بلند و نیز گذاشتن کفی و وج در قسمت داخلی کفش باعث کاهش فشار بر ناحیه و بهبودی خواهد شد. این نوع از کفش های طبی و کفی های طبی در کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش بر اساس نیاز هر فرد به صورت اختصاصی تولید و به بیمار ارائه می شود.
جراحی نیز یکی از روشهای درمان این بیماری است اما شاید آخرین روش درمانی باشد که توصیه می شود. به طوریکه فقط موارد آزار دهنده نیاز جراحی اصلاحی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید