تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

ساخت انواع دافو اسپلیت در صحت بخش

ارتز یا بریس ( Orthotic or Brace ) به وسیله ای گفته می شود که خارج از بدن قرار می گیرد و به فرد بیمار، معلول یا آسیب دیده کمک می کند. مثلا به یک فرد معلول که کنترل و قدرت بعضی از عضلاتش را از دست داده کمک می کند تا بتواند قدرت از دست رفته را دوباره به دست بیاورد، استقلال فردی بیشتری داشته باشد و حتی بتواند بایستد. در کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش انواع ارتزهای اندام تحتانی و ارتزهای اندام فوقانی ساخته و به مراجعین عرضه می شود. از جمله ارتزهای اندام تحتانی که کاربرد بسیار زیادی نیز دارد می تواند به دافو اسپلیت ها اشاره کرد.

دافو اسپلیت چیست؟
ارتز متحرک پا و مچ پا یا دافو دارای لولاهای انعطاف پذیر است. این باعث می شود که مچ پا به آرامی خم شود. حتی اگر مقداری پیچش و چرخش در قسمت پایین ساق پا نسبت به پا وجود داشته باشد. در واقع حرکاتی که در هنگام فعالیت های ایستاده و همچنین راه رفتن به طور طبیعی رخ می دهند. در واقع با پوشیدن این ارتز دامنه حرکت دلخواه تنظیم و از افتادگی پا جلوگیری می شود. این امر سبب می شود تا در صورت وجود اسپاسم در عضلات پشت ساق، پا بتواند به طور موثر بالا برود.
دافو چه کاربردهایی دارد؟
ارتز داینامیک پا و مچ پا به طور کلی از مواد ترموپلاستیک نازک ساخته شده اند. این امر آن ها را کاملاً برای پا مناسب کرده است. استفاده از ترموپلاستیک انعطاف پذیر و نازک به این معنی است که دافو می تواند کنترل محیطی عقب و جلو را برای حفظ یک تراز خنثی فراهم کند. در طرح های اصلی این ارتز، اغلب یک کفی “عصبی” گنجانده می شد. که شامل یک بالشتک در بریدگی پرونال، یک برجستگی زیر متاتارس ها، و بلند کننده چهار انگشت پا بود. این نظریه مطرح شد که اعمال این فشارها به پا باعث کاهش میزان اسپاستیسیته در عضلات پشت ساق می شود. با این حال تحقیقات فعلی نشان می دهد که با اعمال این اصلاحات، تغییری در فعالیت عضلات پشت ساق پا رخ نمی دهد. نکته مهم این که دافو فقط باید در مواردی استفاده شود که تغییر شکل در صفحه عرضی پا و مچ پا رخ داده باشد. که در این صورت با استفاده از آفوی داینامیک می تواند با کمترین نیرو به صورت منفعل اصلاح شود.
ارتزهای دافو برای چه افرادی استفاده می شود؟
دافوها برای افراد مختلف با مشکلات حرکتی و عضلانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کودکان مبتلا به فلج مغزی(CP). با افزایش طول گام ها و جلوگیری از افتادگی پا پایداری کودک را حین راه رفتن افزایش می دهد.
– اسپینا بیفیدا
– دیستروفی عضلانی
– پای پارانتزی
– کودکان ۵ تا ۱۰ سال مبتلا به پای والگوس صاف
– بیماران مبتلا به اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید