تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

علایم و مشخصات کجی سر نوزاد

پلاژیوسفالی یا کجی سر نوزاد یک مشکل شایع جمجمه و سر در کودکان است. پلاژیوسفالی تغییر شکل دهنده که به عنوان پلاژیوسفالی موضعی نیز شناخته می شود، به معنای شکل نادرست، صاف یا نامتقارن (ناهموار) سر می باشد. این اختلال معمولاً بر رشد مغز کودک تأثیر نمی گذارد، اما در صورت عدم درمان ممکن است با رشد سر، شکل ظاهری آن تغییر کند. استخوان های سر نوزاد تازه متولد شده، ظریف و انعطاف پذیر بوده و به راحتی تغییر شکل خواهد داد. دلیل اکثر صاف شدن سر در یک ناحیه، خوابیدن طولانی مدت کودک در یک حالت یکسان است. پلاژیوسفالی دو نوع اصلی دارد، پلاژیوسفالی موضعی یا سندرم سر صاف که بسیار شایع است و در حدود پنجاد درصد کودکان رخ می دهد. نوع دوم، پلاژیوسفالی مادرزادی یا همان کرانیوزینوستوز است که به یک نقص نادر در هنگام تولد گفته می شود.

علام و مشخصات کجی سر در نوزادان
ممکن است برخی از علائم در نوزاد شما نیز باشد اما این علائم اولیه جای نگرانی ندارد و ممکن است در طول چند ماه خود به خود رفع شوند. معمولا پزشکان خیلی راحت می توانند این علائم را تشخیص دهند اما از مهم ترین آن ها میت وان به ناحیه صاف در پشت، پهلو یا جلوی سر، کمبود مو در یک نقطه، شکل ظاهری سر نافرم یا مایل و گوش های ناهموار اشاره کرد.
اما علائمی نیز وجود دارند که دیده شدن آن ها باید شما را نگران کرده و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. از جمله این علائم می توان به برجستگی یا لبه های سخت در امتداد جمجمه، ویژگی های صورت ناهموار یا سایر نقایص صورت، عدم رشد اندازه سر نوزاد و تشنج اشاره کرد.

ساخت بریس برای درمان کجی سر نوزادان
در صورت لزوم به درمان، با مراجعه به یک کلینیک تخصصی مانند کلنیک ارتوپدی فنی صحت بخش، کودک ممکن است لازم باشد توسط تیمی شامل متخصص اطفال، جراح پلاستیک، فیزیوتراپیست و متخصص ارتوپدی معالجه شود. رایج ترین روش درمانی، توسط فیزیوتراپیست که حرکت فعال را تشویق می کند انجام می شود و به والدین می آموزد که چگونه تمریناتی، برای بهبود شکل سر کودک انجام نمایند. تعداد بسیار کمی از نوزادان مبتلا به پلاژیوسفالی دارای تغییر شکل شدید و مداوم هستند که ممکن است لازم باشد تحت درمان با کلاهو بریس قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید