تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

پای چنبری یا کلاب فوت

پای چنبری که به آن کلاب فوت نیز می گویند، نوعی بیماری مادرزادی است که با ناهنجاری پا بروز پیدا می کند. اگر این بیماری را از نظر ظاهری بررسی کنیم، پنجه های پای فرد مبتلا به پای چنبری به داخل و پاشنه به خارج چرخیده و چین عمیق در کف پا ایجاد شده و پا از مچ به پایین متمایل می شود. این بیماری در زمان نوزادی و تولد کاملا مشخص است. شایع ترین علت بروز پا چنبری، کوتاه بودن تاندون آشیل است که موجب می‌شود پا به سمت بالا کشیده شود. خوشبختانه، پای چنبری برای خود کودک دردناک نیست و به راحتی نیز درمان می‌شود. برای آن که نوزاد بتواند در آینده و در دوران کودکی، راه رفتن را بیاموزد، لازم است حتماً پای چنبری را درمان کرد.

کدام نوزادان گرفتار این بیماری می شوند؟

بیشتر نوزادان پسر درگیر این بیماری  هستند و می تواند یک پا یا هردوپا را درگیر کند. شدت بیماری در زمان تولد می تواند ضعیف یا شدید باشد اما به محض تشخیص باید درمان شروع گردد.

 

درمان در کودکی و بزرگسالی 

درصورت عدم درمان، فرد دربزرگسالی روی لبه خارجی پای خود راه خواهد رفت. اگرچه در زمان نوزادی درمان نسبتا راحت است اما درمان در بزرگسالی  فقط با برش دادن استخوانهای پا و جوش دادن آنها به یکدیگر ممکن است. درحال حاضر درمان با روش گچ گیری سریال به روش پونستی انجام می شود. به طوریکه نوزاد بطور هفتگی ویزیت شده و ابتدا پا در وضعیت اصلاحی ماساژ داده شده و بعد گچ گیری می شود. به این ترتیب، به تدریج با گچ وضعیت پا اصلاح می شود. این کار ممکن است تا ۶ هفته بطور سریالی ادامه داشته باشد. همچنین در جلسات پایانی ممکن است نیاز به آزادسازی تاندون آشیل گردد که بطور سرپایی انجام می شود. هرچند ممکن است موارد خیلی شدید و مقاوم بعد از سن ۶ ماهگی تحت جراحی قرار گیرد.

چه درمان بصورت گچ گیری سریال باشد و چه بصورت جراحی، پس از اصلاح حتما تا سن دبستان نیاز به کفش طبی و بریس خواهد بود و به دلیل احتمال عود بالا حتما باید پوشیدن کفش و بریس رعایت شود. در گذشته توصیه می شد که کفش کودک را جابجا کرده و کفش پای راست را به پای چپ و بلعکس پوشاند اما امروزه توصیه به کفش طبی مخصوص بنام ریورس لست که توسط مهندسین ارتوپدی فنی ساخته می شود، می گردد. همچنین بریس مخصوص به نام دریس براون  که شب ها برای کودک بسته می شود و پاها را دروضعیت چرخش به خارج نگه می دارد نیز برای درمان نیاز است.

 

درمان پای چنبری یا کلاب فوت در صحت بخش 

مهم ترین نیاز برای والدین نوزادانی که از این بیماری رنج می برند، صبر و شکیبایی است. خوشبختانه در کلینیک ارتوپدی فنی صحت بخش، تمام مراحل درمان این بیماری به کمک کارشناسان مجرب و دستگاه های به روز دنیا، انجام می گیرد. کلینیک فنی صحت بخش انواع خدمات آتل بندی، گچ گیری و تولید بریس ها و کفش های طبی را بر اساس نیاز فرد بیمار در این بیماری و سایر بیماری های مرتبط با ارتوپدی ارائه می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید