تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

پروتز لاینری با پنجه کربنی

انواع مختلفی از پروتزهای پای مصنوعی برای ناحیه زیر زانو وجود دارد. پروتزهای زیر زانو از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفتند. اگرچه نوع مواد سازنده این پروتزها تا به امروز تغییرات زیادی را به خود دیده است. معمولا امروزه پروتز زیر زانو از پلاستیک شامل پلی پروپیلن، فایبر گلاس یا فیبر کربن و یا حتی فلز ساخته می شود اما در قدیم از چوب هم برای ساخت این نوع پروتزها استفاده می شد. البته امروز به ندرت می‌توان پروتزهای چوبی یا فلزی یافت و این نوع از پای مصنوعی را باید در موزه ها دید.

استفاده از لاینرها در پروتز
در گذشته بخش واسط بین استامپ و سوکت سخت پروتز را لایه ای از جنس پلی فوم تشکیل می داد. با پیشرفت تکنولوژی و تولید مواد سازگار با بدن، این بخش جای خود را به لاینرها داده است که ممکن است از جنس سیلیکون و پلی یورتان باشد.معمولا سوکت پروتز بر روی یک لاینر نصب‌ می‌شود که یا از جنس فوم محکم و یا سیلیکون است. لاینر فوم بر روی عضو قطع‌ شده کشیده‌می‌شود اما لاینر سیلیکونی که انعطاف‌پذیری بیشتری دارد پشت‌ و رو شده و سپس بر روی اندام مورد نظر کشیده‌ خواهد شد.

مزایای استفاده از لاینرها
خاصیت کشسانی و نرم بودن لاینرها سبب می شود تا حداکثر تماس و فیتینگ بین استامپ و لاینر ایجاد شود. این خاصیت باعث می شود خلاء یا مکش بین استامپ و لاینر ایجاد گردیده و با استفاده از همین خاصیت تعلیق پروتز روی استامپ توسط پین شاتل لاک یارینگ به نحو بسیار خوبی برای مددجو فراهم شود.
همچنین به لحاظ داشتن ماهیت فشارپذیری و کشسانی بالای ساختمان فیزیکی لاینرها سبب می شود تا فضای مناسب برای نقاط برجسته استخوانی استمپ فراهم گردیده و باعث تخفیف شوک های نیروی عکس العمل وزن مددجو بین استمپ و سوکت سخت می شود. این خاصیت در لاینرهای پلی یورتان یا سیلیکونی با ضخامت ۶ میلیمتر به خوبی مشهود است.
لاینرها جایگزین مناسبی برای انواع جوراب ها و پلی فوم های موجود در بازار هستند و با استفاده از لاینرها احتمال ایجاد آلرژی پوستی کاهش می یابد.

ترکیب پنجه های کربنی با پروتز لاینری
در کلینیک فنی صحت بخش، پنجه‌های پیشرفته کربنی از کامپوزیت الیاف‌کربن با استفاده از متد روز دنیا و نیز از مرغوب‌ترین مواد اولیه طراحی و تولید می شود. این پنجه‌ها بسیار سبک بوده و فرم ظریف آن باعث شده است تا به سادگی در داخل پوشش مخصوص خود قرار بگیرد. طراحی خاص پنجه و پاشنه فنری کربنی پارس فلکس، باعث می‌شود راه رفتن بدون کفش نیز بسیار آسان شود و همچنین تغییرات اندک در ارتفاع پاشنه کفش نیز کاربر را آزار ندهد. این پنجه ها بسته به وزن ممدجو و به صورت اختصاصی تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید