تقاطع ارک جدید و طالقانی، جنب بانک صادرات، ساختمان جـم، طبقه اول | تلفن: ۲ - ۳۵۵۷۴۹۶۱ (۰۴۱)
کلینیک ارتوپدی فنی صحت‌بخش

یک پروتز از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟

این روزها کمتر کسی است که نام پروتز را نشنیده باشد. اما شاید بیشتر این افراد آگاهی کاملی از نحوه ساخت و یا قسمت های تشکیل دهنده پروتز نداشته باشند.

سوکت
استفاده از سوکتی که جنس مناسب و ضد حساسیت داشته باشد و در عین حال راحتی بیمار در پوشیدن آن تضمین گردد، اهمیت بالایی دارد. عمده ترین موادی که تا به امروز در ساخت سوکت ها به کار رفته است، سیلیکون ها (رابر و ژل) و پلی یورتان (فوم و ژل) هستند. سوکت را شاید بتوان اصلی ترین قسمت پروتز دانست و این قسمت نیاز به دوام بیشتری نسبت به سایر قمسمت ها دارد.
سافت سوکت
سافت سوکت بخش نرم داخل سوکت اصلی است که به صورت بالشتکی نرم است که استمپ بیمار داخل آن قرار میگیرد. سافت سوکت به دو صورت فومی و ژلی یا سیلیکونی تولید می شود. این قسمت در راحتی پوشیدن و استفاده راحت از سوکت بسیار مهم و ضروری است.

سیستم واسط

واسط ها بین فرد و سطح سخت سوکت قرار می گیرند و می توانند نقش ضربه گیری و تعلیق داشته باشند که شامل انواع جوراب ها، فوم ها و ژل لاینر ها می شود. ژل لاینرها پیشرفت بزرگی در تکنولوژی هستند که از حدود سال ۱۹۸۰ ساخت پروتز با آنها شروع شده است . واژه ژل لاینر اغلب برای لاینرهای ساخته شده از سیلیکون، ترموپلاستیک الاستومرها وپلی اورتان ها استفاده شده است. ژل لاینرها ضریب اصطکاک بالاتری نسبت به فوم ها و جورابها دارند، به پوست چسبیده و نقش یک لایه پوست را بازی می کنند و از پوست بیمار در برابر پارگی، ساییدگی و خراشیدگی محافظت می کنند. یکی از انواع این لاینرها ترمو لینها می باشند که از جمله پیشرفت های چشمگیر در این عرصه محسوب می شود.
این نوع از لاینر ها از پیش ساخته اند و بصورت آماده قابل دسترسی هستند. جنس آنها پری پلی پدیلن است که باعث شده بسیار نرم بوده و حالت کشسانی داشته باشند. در نتیجه پروتز را سبک کرده و باعث سهولت در استفاده و نحوه پوشش بیمار می شوند. به علت بافت نرم، شکل پذیری متناسب و قابلیت شستشو برای استفاده تمام بیماران و افراد مستعد و مبتلایان به هرگونه بیماری، از جمله دیابت و شکستگی استخوان مناسب هستند.

پروتزهای تولید شده در صحت بخش
کلینیک فنی ارتوپدی صحت بخش یکی از مراکز اصلی تولید انواع پروتز در ایران است که توانسته است اعتماد توانخواهان را به خود جلب کند. این مرکز ساخت پروتز های با کیفیت را در اولویت اول کاری خود قرار داده است اما در کنار آن از زیبایی ظاهری، سلایق هر فرد و راحتی استفاده از پروتز نیز غافل نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید